Щоб бути в курсі свіжих новин, підпишіться на сторінки сайту Земляк у Facebook, Telegram та в Instagram.
На Сумщині пройшов фестиваль за участі всіх культурних діячів громади
На Сумщині у с. Нова Слобода на Путивльщині 19 серпня відбувся фестиваль «На гостини до горюнів».
Гостей розважали співами, пригощали традиційним горюнським чаєм та проводили екскурсії до місцевого музею.
Пише про це Суспільне.
Горюни — це субетнос, який з’явився на території нинішнього сумського Полісся у 16-му столітті. У Новослобідській громаді горюни живуть й до нині.
У Новій Слободі влаштували кілька локацій з фотозонами. Одна з таких — від мешканців Червоноозерського старостинського округу.
«Привезли от – наші кізоньки, пшеничка наша, що вродила цьогоріч. У нас у цьому році врожай великий. Там бичечок – ми теж вирощуємо, м'ясо даємо», — розповідає учасник фестивалю Юрій Вознюк.
Також є п'ять куренів, де гостей фестивалю пригощають відвідувачів автентичними стравами горюнів.
«Картопляники із капустою, клинушки давні на соді, на старокваші слобідській, млинці з сиром домашнім. Все смачне, свіже. Медок свій. Старовинні слобідські рецепти. Від бабусь та мам передавались», — розповідає учасниця фестивалю Надія Калінкова.
Готують у Новій Слободі за давніми рецептами й напої.
«Чай горюнський — мазівський звичайно, він — найсмачніший. Дуже заспокоює, такий приємний аромат і смак», — говорить відвідувачка фестивалю Катерина Конюх.
Музей горюнської культури розмістили у хатинці за пів кілометра від місця самого фестивалю.
«Там, де хатинка — унікальний музей. Мені там дуже сподобалося, і там на подвір’ї якийсь колектив співав, здається «Ярославна», дуже гарно співали. І екскурсоводи-жінки говорять на якомусь діалекті, можливо, горюнське. Воно незвичне, але дуже цікаве», — говорить відвідувачка фестивалю Тетяна Терєнова.
На ґанку музею співали пісні колективи, які потім представлятимуть їх на головній сцені фестивалю. У путивльського колективу «Ярославна» в репертуарі має до 40 горюнських пісень.
Марина Дядкова вишиває рушника за зразком своєї прабабусі-горюнки.
«Горюнська культура, горюнський візерунок. У мене прабабуся вишивала, а я це роблю за її зразком. Вони дрібні та взагалі вони дрібно вишивали, а я це роблю крупніше», — говорить учасниця фестивалю Марина Дядкова.
Проводили також майстер-класи, де можна було приміряти на себе роль — прялі.
«Вирішила долучитися до такого мистецтва — прядіння, але з’ясувала, що це досить складно. Це така робота тут потрібно працювати й ногою, й рукою, та ще й думати, щоб все було правильно. І з першого разу звісно не вийшло, оскільки там вовна трішки пішла не так, як треба, але завдяки майстер-класові далі вже навчилася і в принципі, можна займатися», — розповідає про свій досвід відвідувачка фестивалю Наталія Гоголь.
Начальниця відділу культури Новослобідської громади Тетяна Лучанінова розповідає, що горюни — це субетнос, він унікальний на Сумщині: змішаний із білоруським, російським і українським.
«Кажуть, що є багато легенд, чого воно так вийшло. Хтось каже, що сюди з’їхалися люди й своєю культурою поділилися, і ось такий субетнос народився. Особлива мова, особлива гастроспадщина, особливий фольклор, якого немає ніде на Сумщині», — говорить Тетяна Лучанінова.
У другій половині дня стартував п’ятигодинний марафон від колективів із чотирьох областей України: до Сумщини на фестиваль горюнів приїхали гості з Чернігівської, Полтавської та Донецької областей.